Trenden för digital annonsering har gått från bannerannonsering, till epostmarknadsföring och nu är det många som fokuserar på sociala medier. Och visst är närvaron i sociala medier viktig, men det gäller att inte glömma bort de andra kanalerna för att få en bra mix i sin digitala närvaro.
Bannerannonsering kan t.ex. fortfarande användas med fördel vid branding eller uppseendeväckande erbjudanden. Även epostmarknadsföring har sin självklara plats för att kommunicera digitalt. Kanske inte primärt för nyanskaffning av kunder, men för att kommunicera med och skicka specialerbjudanden till existerande kunder eller medlemmar är det oslagbart.
Det är billigt, enkelt och effektivt, och om mottagaren känner igen dig som avsändare är de också ofta bra öppningsfrekvens och räckvidd. Men det gäller att inte trötta ut sina mottagare. Om man skickar för många epost-utskick med irrelevant innehåll tappar mottagarna snart intresset och avanmäler sig eller låter bli att öppna eposten. Istället ska man ha ett tydligt budskap eller ett verkligt unikt erbjudande som gör att mottagaren känner sig utvald och uppskattad.
Epost utskick kan vara oslagbart vid kortare kampanjer eftersom du kan nå många under en begränsad tidsperiod.
Det gäller också att ha en tydlig förklaring till varför mottagaren får mailet och en möjlighet att avanmäla sig från framtida utskick. Annars riskerar du att mottagaren klassar mailet som spam, och du drabbas av dåligt rykte.
Att köpa annonser i sociala medier är ett bra komplement, men här ”äger” du inte mottagaren på samma sätt som du gör när du har fått tillåtelse att skicka epost till mottagaren. När du har en ny kampanj i sociala medier får du lov att betala för ny annonsering.
Du kan naturligtvis få folk att följa er i sociala medier, men dessa inlägg riskerar snabbt att försvinna i bruset, och du behöver ändå satsa nya pengar på att marknadsföra ditt inlägg för att nå önskad effekt.
Naturligtvis är risken med epostmarknadsföring också att ditt epost blir ett av hundratals andra epost-utskick som riskerar att bli oöppnade, men genom att jobba med ämnesraden och innheållet kan man uppräthålla en bra öppningsgrad och konverteringsgrad.
Genom att ha ett bra verktyg för att hantera dina nyhetsbrev, kan du också ha koll på dina användare och skicka olika innehåll eller ämnesrader till olika målgrupper. Nu kan du t.ex. testa Rule Nyhetsbrev helt gratis en hel månad.
RSS