Redan i slutet av 1900-talet pratades det mycket om virtuell verklighet (virtual reality, VR), men tekniken slog aldrig igenom i stor skala. Men som med så mycket annat betyder det inte att det ska förkastas. Mycket talar för att användandet av en virtuell eller kanske ännu hellre förstärkt verklighet (augmented reality, AR).
Som med så mycket annat handlade det i slutet på 1990-talet att tekniken inte var mogen och att timingen inte var rätt. Men det kan den mycket vara under 2016. För att åstadkomma en övertygande 3D värld behövs 3 saker. Högupplösta skärmar, rörelsesensorer och enorm processorkraft. Skärmarna visar bilder som uppfattas lite olika av ögonen, vilket ger illusionen av djup. Sensorer följer bärarens huvudrörelser så att bilden kan justeras allteftersom synfältet ändras och för att klara det tillräckligt snabbt och realistiskt krävs mycket datorkraft.
Mark Zuckerberg köpte år 2014 företaget Oculus, som tillverkar vr-headsetet oculus rift, för 2 miljarder dollar.
Google och andra investerare har investerat över 540 miljoner dollar i företaget Magic Leap och stöder VR i flera av sina produkter. Magic leap grundades av Rony Abovitz och jobbar med förstärkt verklighet genom att man utvecklar ett headset som lagrar över datorgrafik på bärarens synfält. Istället för att skärmar placeras framför bärarens ögon kan ljus projuceras direkt på näthinnan. Det som projiceras är ett ljusfält, ett komplext mönster vilket kan få virtuella objekt att synas på näthinnan. Tekniken skulle kunna användas till att låta information som körhänvisningar, eller namnskyltar läggas ovanpå den verkliga världen.
Även microsoft satsar hårt på förstärkt verklighet med sin AR-hjälm hololens.
Som det ser ut nu så kommer oculus tillsammans med Facebook att ligga på topp inom en snar framtid med de nya kontrollerna Oculus Touch.