I slutet av november 2014 informerade Facebook sina drygt 4,7 miljoner svenska användare om det nya användaravtalet som börjar gälla första januari 2015.
Den som fortsätter att använda tjänsten efter det har godkänt villkoren automatiskt.
– men vad är det som är nytt i avtalet?
Framförallt är man mer transparent med vilken information som används och varför. Den som vill kommer bättre att kunna förstå och styra hur ens information används.
Facebook adderar möjligheten att köpa och att handla saker direkt utan att lämna Facebook.
Det blir svårare att göra gratisreklam.
Gör du en postning som är säljande så kommer du inte att få någon organisk räckvidd, utan då får du köpa reklam för den. Det görs genom språkigenkänningssystem som hittar sälj-ord som används i annonser. Företagen får i stället köpa reklamplats i Facebook-systemet.
Facebook hade en betaversion av det nya systemet i gång i november som alla haft möjlighet att pröva och diskutera, men 1 januari 2015 aktiveras det alltså för alla svenska medlemmar.
RSS