Facebooks nya användaravtal som träder i kraft 1 januari 2015

(Last Updated On: )

I slutet av november 2014 informerade Facebook sina  drygt 4,7 miljoner svenska användare om det nya användaravtalet som börjar gälla första januari 2015.

Den som fortsätter att använda tjänsten efter det har godkänt villkoren automatiskt.

– men vad är det som är nytt i avtalet?

Mer transparens och insamlande av användardata för riktade annonser
Framförallt är man mer transparent med vilken information som används och varför. Den som vill kommer bättre att kunna förstå och styra hur ens information används.
Det som det är mer fokus på är att inte är bara dina aktiviteter på facebookkontot som loggas utan även information när användaren befinner sig utanför Facebook, till exempel genom att läsa av cookies och liknande . Facebook får därmed en mycket bredare bild av vad du gör på nätet och därmed vad du är intresserad av. Denna information använder facebook för att ge mer riktade annonser.
Facebook bygger in en köpknapp.
Facebook  adderar möjligheten att köpa och att handla saker direkt utan att lämna Facebook.

Det blir svårare att  göra gratisreklam.
Gör du en postning som är säljande så kommer du inte att få någon organisk räckvidd, utan då får du köpa reklam för den. Det görs genom språkigenkänningssystem som hittar sälj-ord som används i annonser. Företagen får i stället köpa reklamplats i Facebook-systemet.
Facebook hade en betaversion av det nya systemet i gång i november som alla haft möjlighet att pröva och diskutera, men 1 januari 2015 aktiveras det alltså för alla svenska medlemmar.