Stifelsen för internetinfrastruktur .SE lanserade 6 november 2014 kampanjsidan domanpirater.se där man redan första dagen fick över 500 personer att registrera en domän och dag två över tusen registrerade domäner. Under december 2014 ska kampanjen marknadsföras på affischtavlor och busshållpatser i Stockholm. Nästa år kan det bli aktuellt att göra samma sak även på andra håll i landet. Kampanjen kommer att pågå till slutet av 2015.
På kampanjsidan har men en rörlig bild av två sjörövare samtidigt som man varnar med texten ”Domänpirater köper upp domännamn och försöker sälja dem dyrt. Ta kontroll över din digitala identitet och registrera ditt namn som domännamn före piraterna.”
Det märkliga är att .SE använder en liknande metod för att sälja sina domäner som den som de varnar för att domänpirater använder, d.v.s. varnar för att någon annan kommer att ta deras namn. Man erbjuder domänen gratis första året och den registreras genom registraren nameisp där förnyelsen sedan kostar 150kr per år. Kanske inget ockerpris, men dock 38% dyrare än de billigaste registrarernas ordinarie pris. Visserligen kan man byta registrar, men det är inget målgruppen för kampanjen har någon kunskap om. Dessutom har de flesta registrarer kampanjer någon gång per år där man erbjuder domänregistrering gratis eller för några kronor första året.
Edit: 6/11 2014. Tydligen är fler registrarer på väg in i kampanjen, så att en kund slumpmässigt tilldelas en registrar av de till kampanjen anslutna registrars.
Det är då olyckligt att man ger skenet av domänhandlare är oseriösa samtidigt som det är skrattretande att man använder den skrämselmetod som man varnar för att domänpirater använder.
Syftet med kampanjen är naturligtvis att med denna skrämselmetod få fler registrerade domäner under landsdomänen .SE men det framgår inte för slutanvändaren.
[…] har dock stiftelsen för internetinfrastruktur, iis en egen kampanj där de uppmanar personer att registrera sitt namn under .se och man planerar omfattande marknadsföring för kampanjer som ska nå ut även till den breda […]